Puan Munira binti Abdul Rahim
Penolong Pegawai Penerangan
Unit Komunikasi Korporat
Emel: munira@mpkk.gov.my
Telefon : 04-4325225 samb:222

Cukai Taksiran

Secara ringkasnya, Cukai Taksiran dikenakan kerana kediaman atau pemis anda berada di dalam kawasan pentadbiran Majlis atau Berkuasa Tempatan.

Semua kos pengurusan dan pentadbiran Bandar Kulim mengunakan sumber daripada cukai taksiran yang dikenakan kepada  pemilik bangunan di kawasan Kulim antaranya :

  1. Bayaran bil elektrik ( lampu jalan, lampu isyarat, bangunan awam )
  2. Bayaran bil air untuk bangunan awam ( pasar, tandas, dewan, stadium )
  3. Penyelenggaran jalan, parit jalan, gerai dan bangunan awam
  4. Penyelenggaran landskap
  5. Penyelenggaran lampu jalan
  6. Mengatasi bencana alam seperti banji dan tanah runtuh

JENIS BANGUNAN

CUKAI

Rumah Kos Rendah (Teras) / Rumah Kos Sederhana (Teras 1 Tingkat)

RM 0.30 sehari

Rumah Kos Sederhana (Teras 2 Tingkat )

RM 0.60 sehari

Rumah Berkembar Setingkat

RM 0.44 sehari

Rumah Berkembar Dua Tingkat

RM 0.82 sehari

Rumah Sesebuah  (Banglo)

RM 1.39 sehari

Anda juga boleh membuat pembayaran melalui kaunter  :

  • Pejabat-pejabat cawangan MPKK
  • Bank Islam (M)Sdn Bhd
  • Bank Rakyat
  • Bank Simpanan Nasional (BSN)
  • Pejabt Pos Malaysia Berhad (terpilih)
    – Pejabat Pos Besar Pulau Pinang
    – Pejabat Pos Besar Alor Setar
    – Pejabat Pos Butterworth
    – Pejabat Pos Bukit Mertajam
    – Pejabat Pos Sungai Petani
    – Pejabat Pos Kulim
    – Pejabat Pos Lunas
    – Pejabat Pos Padang Serai
    – Pejabat POs Karangan

Bagi memudahkan urusan pelanggan, Cukai Taksiran boleh dijelaskan melalui perbankan internet, dan aplikasi-aplikasi secara atas talian. 

  1. Maybank2u 
  2. Bank Islam
  3. Bank Rakyat
  4. CIMB Clicks
  5. BSN online
  6. e-Bayar
  7. PBT PAY

KEMUDAHAN BAYARAN ANSURAN BULANAN

Bagi pembayar cukai bermasalah, permohonan boleh dikemukakan untuk menjelaskan cukai secara ansuran. Walau bagaimanapun, sebarang pertimbangan mengenai perkara ini adalah tertakluk kepada budibicara Majlis.

PEGANGAN / BANGUNAN KOSONG

Sekiranya pegangan anda tidak diduduki serta menepati kriteria berikut:

  • Bangunan itu dalam keadaan baik dan layak untuk diduduki / didiami.
  • Segala usaha munasabah untuk mendapatkan tenan ( penyewa) telah dibuat tapi masih gagal disewakan.
  • Kadar sewa yang munasabah.
  • Bangunan itu telah kosong selama tempoh pulangan balik dituntu (untuk tempoh laporan dibuat sahaja)

Maka anda layak membuat lapor kosong dengan:

  • Melaporkan kekosongan dalam tempoh sebulan pada awal setiap penggal (6 bulan sekali)
  • Borang lapor kosong hanya akan diterima dengan syarat bayaran bagi penggal berkenaan telah dibuat
  • Pertimbangan Majlis untuk potongan 5% hanya akan dilakukan untuk penggal berkenaan sahaja

PINDAHMILIK          

Adalah menjadi kewajipan penjual dan pembeli sesuatu pegangan dalam tempoh 3 bulan selepas jualan memberi notis dalam Borang J kepada Majlis.

Adalah menjadi kewajipan pemilik baru melalui waris kepada pemilik yang telah mati untuk memberi notis dalam Borang J kepada majlis dalam, tempoh setahun selepas tarikh kematian.

Akta 171, Seksyen 161 menyebut perkara ini sekiranya tidak dikemukakan notis berkenaan boleh disabitkan didenda tidak melebihi RM2000 atau dipenjarakan tidak melebihi 6 bulan atau kedua-duanya.

Aduan Awam.

Anda boleh membuat aduan di :

– Talian MPKK 04-4325225 Fax : 04-4325229
– Emel : info@mpkk.gov.my, aduan@mpkk.gov.my
– Sesawang e-aduan.mpkk.gov.my
– Sesawang i-tegur.

Skip to content