SALURAN ADUAN AWAM MAJLIS BANDARAYA ALOR SETAR

PERINGATAN!
Untuk memudahkan tindakan dari pihak MBAS, sila sertakan maklumat berikut:-
1)Nama pengadu
2)Nombor telefon pengadu
3)Lokasi aduan yang tepat
4)Ringkasan aduan

Aplikasi Whatsapp / Telegram

Sebarang aduan awam boleh dikemukakan melalui Aplikasi Whatsapp atau Telegram ke No. Aduan MBAS berikut :

Whatsapp – www.wasap.my/60195211123

Telegram – https://t.me/AduanMBAS

Surat Aduan Rasmi

Sebarang aduan awam boleh dikemukakan melalui Surat Aduan Rasmi di alamatkan kepada :

Jabatan Perancangan Korporat & Strategik,

Majlis Bandaraya Alor Setar,

Jalan Kolam Air,

05675 Alor Setar

KEDAH DARUL AMAN

u/p: Unit Aduan

Email

Sebarang aduan awam boleh dikemukakan melalui email kepada : 

aduan@mbas.gov.my

Online Aduan ‘i-SEDAR’

Sistem Aduan ‘i-SEDAR’  dibangunkan oleh MBAS untuk memberi kemudahan kepada orang awam membuat pelbagai jenis aduan serta pengguna berdaftar dapat menyemak Status aduan yang telah dikemukakan. 

Sila Klik : https://isedar.mbas.gov.my

 

Aduan & Maklum Balas Web

Aduan & Maklum Balas Web berfungsi menerima aduan serta maklum balas berkenaan laman Portal Rasmi Majlis Bandaraya Alor Setar sebagai medium rasmi penyampaian maklumat terkini kepada orang awam.

Sila Klik : Aduan & Maklum Balas Web

Portal SISPAA KEDAH

Portal SISPAA Kerajaan Negeri Kedah diuruskan sepenuhnya oleh Bahagian Komunikasi Korporat, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah.

Portal ini berfungsi untuk menerima pelbagai jenis aduan, cadangan, penghargaan dan pertanyaan.

Portal SISPAA membolehkan pengurusan dan pengumpulan aduan rakyat di Kedah diuruskan secara dalam talian sepenuhnya.

Sila Klik : https://kedah.spab.gov.my

Aplikasi Mobile ‘i-TEGUR’

Aplikasi Mobile i-Tegur merupakan satu inovasi baharu yang dibangunkan oleh KPKT untuk memberi kemudahan kepada orang awam bagi membuat sebarang aduan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) melalui mobile.

Maklumat Lanjut Sila Klik :

https://i-tegur.kpkt.gov.my

Kaunter Aduan

Sebarang aduan awam secara Walk in boleh terus dibuat di Kaunter Aduan berikut dengan mengisi borang aduan yang disediakan :

  1. Kaunter Khidmat Pelanggan, Ibu Pejabat Majlis Bandaraya Alor Setar.
  2. Kaunter Aduan, Jabatan Perancangan Korporat dan Strategik, Aras 8 Menara MBAS.

Hubungi Talian

Sebarang aduan awam boleh dikemukakan dengan menghubungi talian 04-7304275

Aplikasi Mobile ‘i-TEGUR’

Sebarang aduan awam boleh dikemukakan melalui aplikasi Facebook Aduan Awam

MalayEnglishArabicChinese (Simplified)